بازاریابی محتوایی چیست

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی یا Content Marketing یکی از زیر شاخه‌های مارکتینگه که برای توسعه کسب و کار استفاده میشه و تو یکی دو سال گذشته رشد چشمگیری داشته و تقریباً همه ما کم و بیش باهاش درگیر بودیم.

تو این نوشته نمی‌خوام خیلی تخصصی حرف بزنم که خودمم نفهمم چی می‌گم ؛ کلاً سعی می‌کنم تو مقاله‌های سایت خودمونی و راحت صحبت کنم که درکشم راحت تر باشه.

و اما برگردیم به بحثمون ؛ تمرکز بازاریابی محتوایی روی تولید و انتشار مطالب و محتوای مفید ، ارزشمند و جذابه و هدف اون ایجاد وفاداری برای مخاطبین قدیمی و جذب مخاطبین جدیده.

اولین نکته‌ای که می‌خوام بهش اشاره کنم یه دیدگاه اشتباهیه که به ویژه تو شبکه‌های اجتماعی زیاد دیده میشه ؛ همونطور که اول نوشته گفتم بازاریابی محتوایی یکی از زیر شاخه‌های بازاریابیه و هدف نهایی اون توسعه کسب و کاره ؛ نه ایجاد کسب و کار!

در واقع کسب و کار وجود داره و تو مرحله بعدی با محتوا تلاش می‌کنیم اونو هل بدیم جلو.

اما متاسفانه بعضیا رو می‌بینیم که مرحله اول رو رد کردن و یهو رسیدن به محتوا ؛ ینی بدون داشتن هیچ استراتژی‌ و برنامه‌ای شروع می‌کنن به فعالیت کردن و انتشار محتوا به امید اینکه یه روزی یه نتیجه‌ای هم ازش بگیرن ؛ که خب دیدگاه کاملاً اشتباهیه…!

حالا اگه حرفامو لایه‌بندی کنم درک کردنش ساده‌تر میشه ؛ درواقع :

دوتا دستاورد بازاریابی محتوایی :

یک/ ایجاد اعتماد     دو/ جذب مخاطبین ایده‌آل

– ایجاد اعتماد :

محتوای خوب ، اعتماد رو برای تولیدکننده و منتشر کننده اش به ارمغان میاره ؛ اعتماد یکی از ارکان مهم به حساب میاد چون عملاً روی همه چی اثر میذاره.

اگه اعتماد نداشته باشیم : احتمالاً هیچ وقت از یه شخص یا برند خرید نمی‌کنیم

اگه اعتماد نداشته باشیم : احتمالاً هیچ وقت اون شخص یا برند رو به دیگران معرفی نمی‌کنیم

اگه اعتماد نداشته باشیم : احتمالاً هیچ وقت …

– جذب مخاطب ایده‌آل :

من میخوام برم ماهی‌گیری ؛ ماهی‌ای که من میخوام بگیرم فقط کرم خاکی می‌خوره (مثلا) ؛ پس اگه من از کرم خاکی به عنوان طعمه استفاده کنم احتمال اینکه ماهی مورد نظر رو بگیرم خیلی زیاد میشه

حالا نقطه اشتراک ماهی‌گیری با محتوا چیه؟

شما برای ماهی‌گیری یه طعمه رو ورمیداری میری جایی که ماهی‌ها زیادن ؛ طعمه رو میندازی و صبر می‌کنی تا ماهی بیوفته به قلابت.

و اما برای محتوا هم ، شما محتوایی که مخاطب مورد نظرت دوست داره رو ورمیداری میری جایی که اون مدل مخاطب زیاد باشه ، بعد محتوا رو میندازی همونجا و صبر می‌کنی تا مخاطب مورد نظر شکار بشه!

 پی‌نوشت: حق کپی رایت مثال محفوظه 🙂

پس محتوای هدفمند در نهایت به مخاطب هدفمند منجر میشه که بعدا راجع بهش صحبت می‌کنیم

در ادامه مقالات بازاریابی محتوایی سعی می‌کنم این مسیر رو تشریح کنم.

برقرار باشین – علی کربلایی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *